Sociale-emotionele begeleiding

Dagelijks zetten heel wat mensen zich in om het welbevinden van onze leerlingen te bevorderen.  We onderscheiden drie niveaus van socio-emotionele begeleiding van leerlingen op school.

Niveau 1: Vakleerkrachten en klassenleraars

In eerste instantie neemt de vakleerkracht de begeleiding op zich. Hij staat het dichtst bij de leerling.
Daarnaast heeft elke klasgroep een klassenleraar. De klassenleraars bewaken de goede sfeer in hun klas en het welbevinden van hun leerlingen. Het spreekt voor zich dat elke klassenleraar een luisterend oor biedt voor, tijdens en na hun lessen.

Niveau 2: Leerlingenbegeleiders

De cel leerlingbegeleiding ondersteunt de socio-emotionele ontwikkeling van de leerling op vraag van en in overleg met de klassenraad, de ouder(s) of de leerling zelf.

De cel leerlingenbegeleiding volgt de leerlingen nauwgezet op en vergadert wekelijks met het CLB.

Het gaat bijvoorbeeld om neerslachtige gevoelens, faalangst, zich niet goed voelen in de vriendengroep of moeilijkheden thuis die vaak een impact hebben op het schoolse functioneren.

Niveau 3: CLB = Centrum voor Leerlingenbegeleiding

CLB biedt ondersteuning bij studiekeuze- en psychosociale begeleiding en is de draaischijf tussen de school en externe diensten binnen de hulpverlening (bv. Ondersteuningscentrum Jeugdzorg) . Onze school is verbonden aan CLB ‘ Het Kompas’ te Rumst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.